lørdag den 17. august 2013

Plantefarvning

I mine gemmer fandt jeg også garn og kraprod til plantefarvning. Det var fra 1979/80 et kursus som jeg havde på seminaret. Det måtte jeg da lige prøve at genopfriske. Så jeg gik i gang. Først skulle der laves fed.
Så skulle garnet bejdses. Jeg bejdsede med 20gr alun pr 100gr garn.
Kraproden satte jeg i blød i et døgn i vand og øl.
De første fed fik en time ved 70grader, det blev denne farve
Så bejdsede jeg med 30gr alun og 10 gr vinsten pr 100gr garn, så en time i kraprod ved 55 grader så kom denne farve frem
Dem efterbehandlede jeg med kobber så blev det brunt

Jeg bejdsede 100gr garn med 10gr krom i kraprod en time ved 90 grader
Her er så hvad jeg fik ud af det.
Nu er jeg ved at strikke en jakke ud af det dejlige garn som jeg selv har farvet.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Farvning med Avocado

Jeg har i en periode eksperimenteret med at farve forskellige garn typer med Avocado. Det har været rigtigt spændene at se hvilke farver d...